Hej & välkommen till min blogg.

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad :)


torsdag 19 februari 2015

Prag del.1

Hejsan!

Här har vi nu kommit hem från ett helt otroligt vacker stad, gillar ni gamla städer med mycket historia och samtidigt kunna unna sig goda middagar på fina restauranger och förstås dricka öl/varmt vin utan att det kostar skjortan ja då är då är nog Prag en stad för dig.


Vi bodde på Grand Majestic Plaza som låg granne med det stora varuhuset Palladium med över 170 butiker till tjejernas lycka :). Mannen och jag tog en paus i allt shoppande för att smaka den lokala ölen och lite varmt vin på torget utanför.


Efter att ha kollat shoppat klart och kollat omgivningen var det skönt att sätta sig på hotellets fina bar för att fira in semestern med lite bubbel.

 

Dag två vaknade vi till strålande sol och riktig vårvärme. Tommy och jag bestämde oss för att ta en fem timmars lång sightseeing tur till fots genom Prag 1 och upp till slottet.


Monumentet av Jan Hus och den astrologiska klockan är två mycket fotograferade sakerna på  gamla stadens torg där vår promenad startade.


Dock är nog den vackra kyrkan Vår Fru innan Tyn den mest fotograferade och då framförallt kvällstid. Vi fick oss en riktig historielektion av den duktiga guiden. 





Efter halva tiden var vi framme vid den vackra Karlsbron med alla sina fina statyer ock torn i bägge ändar. Helt gjord i sandsten.





Efter att ha gått många gator och trappor uppför så kom vi slutligen till slottet där det just var vaktbyte.


Den vackra kyrkan som ligger inne på slotts området var verkligen vacker både utvändigt och invändigt.


Men vackrast av allt var nog den häpnadsväckande utsikten man hade där uppifrån.


Ojoj!! Är ni kvar...eller har ni tröttnat? Det blev ett långt inlägg och ändå har ni bara fått se en liten del av allt vi såg/fotade :)

Ha nu en fortsatt fin dag, själv ska jag fortsätta njuta av min ledighet.

8 kommentarer:

  1. Jag förstår att ni gillade Prag. Vilken otroligt vacker stad det verkar vara. Dina foton av bron skulle man ju vilja ha som tavlor. Men varmt vin....? Va det gott eller? Är det som glögg typ? Ska bli intressant att se mer därifrån.
    Ha en fortsatt trevlig semester nu.

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Har bara hört bra saker om Prag, ser ut och
    vara en vacker stad. Varmt vin låter gott när
    det är lite kallt. Och stenbron påminner jättemycket
    om gamla stenbron i Karlstad.
    Ha en mysig helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  3. God morron o välkomna hem igen. Vilken fin gammal Kram mamma

    SvaraRadera
  4. Gokväll!

    Försökte kommentera hos dig igår men då ville det inte postas:( Det är min telefon som strular men jag gör ett nytt försök ikväll:)
    Så fina bilder från Prag! Verkar vara en stad för mig med som gillar både historia och shopping:)

    Jag skrev till Katarina om vi skulle äta lunch på fredag, då får du gärna hänga på om du vill. Det är inget bestämt än men hoppas det blir av nu:)

    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Jätte fina bilder. Vi var till Prag förra sommaren på vår bröllopsresa. Det blev mycket motion i form av promenader, men det var fantastiskt att få uppleva staden till fots. På min blogg kan du läsa om vår resa; http://sunnanback.blogspot.se/2014/08/brollopsresa.html om du vill . Men jag fick inte lika fina bilder som dig.. men så blir det när man envisas med att använda mobilkameran. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Vilka underbara foton!!! Och var jag sugen att åka innan så är jag ju det än mer nu - bra reklam! Här vräker snön ner å är grått, och som alltid lite segt då det är måndag. Dessutom så bråkar ryggen efter allt bilåkande i helgen och promenader i finskor... :-( Lite trist, fick lämna sällskapet efter middagen, men hade då ändå haft en trevlgi dag så jag är nöjd, å så slapp jag ju ha ont i huvudet dagen efter ;-) Lämnar ett gäng kramar!

    SvaraRadera
  7. Förresten, ler stort då jag ser din signatur i en av dina kommentarer hos mig "Ung-Britt" - helt klart man är inte äldre än vad man gör sig, fst i helgen så kände jag mig som en tant då resten av tjejerna drog ut i nattvimlet, inte min grej. Sitter hellre och pratar och umgås. Att gå på lokal hör ungdomen till ;-) Kram igen!

    SvaraRadera