Hej & välkommen till min blogg.

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad :)


söndag 9 september 2012

Hemma från Rom

Hej hej!


Nu har jag landat efter en upplevelsefull resa med mycket promenerade och vackra byggnader.
Första dagen satte jag på RunKeeper på telefonen och den mätte upp att vi gått 1,3 mil...


Colosseum är en riktigt maffig amfiteater från 70-80 e.Kr. 
Den fina gatuhörn tavlan satt på ett hus intill Vatikanstaten. 


Vi bodde på ett mycket fint hotell nära terminalen, rummet var stort med högt i tak och badrummet kändes lyxigt.


I Rom fanns det gott om klassiska gatuförsäljarna men runt Sant´Angelo Castle var det som en marknad och även många levande statyer.


Fontana di trevi och Spanska trappan var de ställen som verkade locka till sig flest med folk som ville fotografera. 

 

National monument till Victor Emmanuel II är byggd i vit marmor och den byggnad som jag tyckte var vackrast i Rom med dess fina statyer och fontäner. Från taket hade man en vacker utsikt över hela staden.


Hatt och solglasögon var ett måste i den gassande solen som vi hade under våra dagar. Här framför Sankt Peterskyrkan.


När mörkret lagt sig så lystes byggnaderna upp och blev om möjligt ännu vackrare. Piazza della Repubblica låg runt hörnet från vårt hotell.


Solnedgång över staden och vårat hotell.


 Blev många bilder blev det. Tog över 200st så ev. får ni stå ut med ännu flera vid ett senare tillfälle. Måste ju även visa er vilken fin väska jag köpte av en gatuförsäljare.

Ha nu en skön söndag

26 kommentarer:

  1. Ser ut som om ni haft en toppen resa:) Härligt, kram cicci

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder och Rom är verkligen en sevärd stad. Ha en fortsatt fin söndag.

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem, det var fina bilder från
    Rom. Och fin hatt du har.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Åh va vackert det ser ut!
    Låter som om ni haft det riktigt bra!

    Ha en skön söndag!

    Kramar Liza

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder ...
    Ha en skön Söndag
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bilder på platser som jag känner igen från då jag var i Rom, många steg blir det...Det är svårt att låta bli att handla om man gillar väskor=) Härligt varmt ser det ut som ni hade också...

    Önskar dig en fin avslutning på helgen och en bra ny vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  7. Börjar du bli lik mej o handla väskor. Tittade på en idag, men far bara blängde på mej. Jag skulle ju ha tag på jacka o inte väska. Kram o fina bilder.

    SvaraRadera
  8. ser fint ut...Rom ska jag åka till någon gång...utan barn=)
    Ha det så härligt nu när en ny vecka är på intågande.
    Kram Gabriella

    SvaraRadera
  9. Hej vilken härlig semestertripp du har haft o va mycket fina bilder.
    Ha en skön söndag
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig resa du haft! Ser fram emot fler bilder. Har inte varit i Rom. Kanske borde vi, när vi landat på nya stället, ta en liten tur...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder från er Romresa, ser gärna fler:)

    Väskan måste du ju visa oss oxå,blev nyfiken!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  12. Ååååh va jag blir avis, måste komma ihåg till nästa år att boka in nån resa så här mot slutet av sommaren eller hösten :)
    Känner igen det där med massa bilder och man vill ju gärna visa men vill folk se haha. JA JAG vill se :) Har aldrig varit i Rom, men en dag kanske.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  13. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej Ing-Britt
    Vilken resa och upplevelser. Ser underbart ut med alla byggnader, gatulivet och alla människor.
    Blir kul att se mera bilder, och väskan...

    Är så dålig att vara ute på bloggen, men det blir bättre när det blir kallare.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  14. Oh vad härligt med Rom. Den staden kan man besöka om och om igen. Underbart väder verkade ni a också. Vill gärna se mer bilder.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Wow =) Kan tänka mig hur det måste vara att se allt det där i real life. Tack för du delar med dig!
    Kram och ha en toppen dag

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar resa...jag bar älskar ROM :) hoppas nu att ledigheten går i lås...skulle vara så roligt om du kunde följa med...hör av dig när du kommer, kram på dig

    SvaraRadera
  17. Men åååå sååå härligt ni haft och vilka fina bilder!
    Rom är verkligen en underbar stad.
    Kan tänka mig att ni tankat en massa ny energi och värme...åååå så härligt att kunna gå i bara klänning sådär..;)

    Ha en fin måndag!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga bilder!! Förstår att ni haft en underbar resa.
    MYSIGT!!!
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  19. Vad mysigt att åka till rom du verkar haft super trevligt. Jag ska kolla upp vad färgen heter har skickat efter den lite svårt ibland med den men jag kan skriva o berätta sen. Jag ligger i sängen o försöker kommentera på mobilen, nu är det natt i natt i för inatt blir det ullared. Ska upp vid halv 3 ha det bra. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  20. Vad mysigt att åka till rom du verkar haft super trevligt. Jag ska kolla upp vad färgen heter har skickat efter den lite svårt ibland med den men jag kan skriva o berätta sen. Jag ligger i sängen o försöker kommentera på mobilen, nu är det natt i natt i för inatt blir det ullared. Ska upp vid halv 3 ha det bra. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  21. Vilka underbara bilder!!
    Rom ska man ju besöka förstår jag ju:)
    Antar att ni hittade nån mysig restaurang och åt och drack lite gott med:) Härligt med semester så här lite efter semestern!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  22. Har inte varit i Rom så jag ser gärna fler bilder. Har länge tänkt att åka dit men det blir liksom inte av.
    Nyfiken på väskan också;)
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig resa vännen. Blir spännande att få se din väska sen.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  24. Hej vännen! Tack för att du delar med dig av dessa vackra omgivningar, underbara foton, och ni verkar ha haft det toppen!!! Älskar din nya väska med :-D Här har jag knappt startat datorn denna vecka, men slinker in för att ge ett livstecken ;-D KRAMIS

    SvaraRadera
  25. Så roligt att läsa om er resa!
    Vi funderar ju på att åka dit i April. Kanske man bör packa hatt och solglasögon även då ;)
    Kram

    SvaraRadera